• Start
  • Galleri
  • Personlig inredning
Balkonista
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin

Köpvillkor

1. Allmänt

Balkonista (Org.nr: 8402070182) säljer växter med leverans inom Stockholms län.
Beställningar tas emot via balkonista.se eller via personlig kontakt. För att du skall känna dig trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om din beställning. Efter att ha beställt från balkonista.se förbinder du dig att bevaka din inkorg då all kommunikation rörande din order sker via mail.
Alla produktbilder ska ses som illustrationer och exempel på produktens utseende. Produktbilder kan ej garantera varans exakta utseende och beskaffenhet.
Balkonista reserverar sig för slutförsäljning, förseningar och tekniska problem. Om detta uppstår kontaktar vi dig som kund så snart problemet upptäcks.

2. Priser och betalning

Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. Balkonista är registrerat för F-skatt och följer Skatteverkets tabell för momssatser.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid ditt beställningstillfälle är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.
Betalning av växtpaket sker med Swish i samband med leverans.

3. Leveranser

För oss är det viktigt att du känner dig trygg när du handlar hos oss. Därför har vi anpassat våra leveransrutiner med anledning av Covid-19.
För allas trygghet lämnas om möjligt produkten vid mottagarens ytterdörr, efter kontakt via telefon eller sms. Detta för att minska den fysiska kontakten.
Leverans sker på datum och tid enligt överenskommet mellan Balkonista och dig som kund. Du som kund behöver vara på plats vid leveranstillfället för att ta emot växterna. Om inte någon är på plats att ta emot växterna vid leveranstillfället tar vi tillbaka växterna. För en andra utkörning tillkommer då en fraktkostnad på 1500 kr inkl moms.
Leverans inom Stockholms stad och söderort ingår alltid i priset. För leveranser till övriga platser i Stockholms län ber vi dig som kund att kontakta oss innan beställning.
De flesta växterna levereras färdigplanterade i sina tillhörande krukor. Större buskar och träd behöver oftast planteras på plats hos dig som kund vid leveranstillfället. Om så är fallet framgår i beskrivningen av produkten och planteringen görs av Balkonistas personal vid leverans.

4. Försening

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Vi reserverar oss rätten att avboka din beställning om det uppstår problematik med leveranser till oss eller problem med betalningen. I sådana fall kontaktar vi dig som kund för att informera om situationen så fort den upptäcks.
Vid oförutsedda händelser som ligger utanför vår kontroll, Force Majeure, (såsom krig, naturkatastrof, strejk, brand eller utebliven leverans från vår underleverantör) ansvarar Balkonista inte för förseningarna.

5. Ångerrätt och avbeställning

I enlighet med Lagen om distansavtal och undantag för ångerrätten, har kunden inte ångerrätt på varor som snabbt kan försämras eller som efter leverans sammanblandas med en annan. Därför gäller inte ångerrätten vid köpa av Balkonistas växter.
Avbeställning av växtpaket kan ske fram till 48 timmar innan planerat leveransdatum och eventuell redan genomförd betalning återbetalas då till dig som kund. Vid senare avbeställning faktureras 50% av totala orderbeloppet.
För större specialbeställningar som överstiger 6 000 kronor måste den avbeställas en vecka innan planerad leverans. Vid senare avbeställning faktureras 50% av totala orderbeloppet.

6. Reklamation

När du som kund tar emot din beställning ska du omgående kontrollera att produkten. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel, exempelvis att fel växt eller en skadad växt levereras. En mindre storleksavvikelse från beskrivning är inget skäl för reklamation. Vid större storleksavvikelse sker eventuell prisjustering. Reklamation sker via mail till malin@balkonista.se. Bifoga gärna bilder, information om när felet upptäcktes samt utförlig beskrivning av felet. Balkonista förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Reklamation till Balkonista ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts.

7. Tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Balkonista alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Balkonista avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Balkonista förbinder sig då att följa ARN's utslag.
Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm. ARN:s webbplats

8. Personuppgifter

Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. Här kan du läsa om hur vi hanterar och skyddar personuppgifter: http://balkonista.se/privacy-policy
Om du beställt åt en annan mottagare utan dennes vetskap kan vi komma att lämna ut ditt förnamn och efternamn för att mottagaren ska känna sig trygg i att ta emot beställningen.

© Copyright Balkonista 2021

Innehar F-skattsedel

  • Instagram
  • Linkedin
Sekretesspolicy Kakpolicy